Suuri osa buukkaajista tekee buukkaamisessa alkeellisen helposti korjattavissa olevan virheen

Puhelin soi. Tuntematon numero. Vastaan.

“Tässä on Hmxb Zxkl Oy:stä päivää”

En saa selvää soittajan nimestä enkä yrityksen nimestä.

“Soitanko hyvää hetkeen?”

Mietin miksi outo tyyppi soittelee kysyäkseen onko nyt hyvä hetki. Vastaan, että on minulla nyt vähän aikaa.

“Onko yritys Zxkl teille entuudestaan tuttu?”

En saa vieläkään selvää yrityksen nimestä. Mietin edelleen miksi hän soittaa ja kyselee jonnin joutavia. Vastaan etten tunne yritystä.

“Zxkl on perustettu 1991 ja se tekee ….” 

Kuuntelen litaniaa kuulematta sanaakaan. Soittaja tuntuu lukevan paperista. En vieläkään tiedä mikä hänen asiansa on.

“Sovitaan tapaaminen ensi viikon tiistaiksi, jolloin asiantuntijamme kertoo teille lisää.”

Vastaan, etten ole kiinnostunut tapaamisesta. Kiitos ei.

“Ettekö ole kiinnostunut säästämään…?”

Suljen puhelimen.

Kestää hetken ennen kuin saan kerättyä ajatukset jatkaakseni keskeytynyttä sähköpostin kirjoittamista.

Vastaavan kaltaisia soittoja tulee useita viikossa. Kaava on kaikissa sama: liirum laarumia ensin ja lopuksi tapaamisehdotus.

Minulle soitettaessa kannattaa mennä suoraan asiaan kertomalla syy soittoon. Kannattaa mennä heti asiaan. Sanoa miksi soittaa. Ujostelematta ja peittelemättä.

Moni soittaja kai kuvittelee, että hänen on ikäänkuin taustoitettava ensin. Taustoitusta on yrityksen historian kertominen aasta ööhön. Ei se kiinnosta.

Soiton kulku on käännettävä ylös alaisin. Ensin on sanottava syy soittoon ja vasta sitten taustoitettava ja silloinkin niin, että taustoituksella on merkitystä kuulijalle. Luulen, etten ole ainoa joka toivoo samaa.

Soiton kääntämisessä voi avuksi olla kirjoittamani sähköinen kirja Opas tapaamisten sopimiseen puhelimessa. Se on heti ladattavissa. Luettavissa saman tien. Opittavissa välittömästi. Toteutettavissa seuraavassa puhelussa.

 

Yksi vastaus to “Suuri osa buukkaajista tekee buukkaamisessa alkeellisen helposti korjattavissa olevan virheen”

  1. Jesse Jantunen

    Juuri näin - itse tapaan keskeyttää liirumlaarumin alkaessa kysymällä "Yritätkö myydä jotain? Kerro mitä myyt ja mihin hintaan."

    Mikäli tämä ei mene perille, joko totean etten ole kiinnostunut ja suljen puhelimen tai vain suljen puhelimen, jos soittajalla ei ilmene minkäänlaista järkevää reagointia.

    Näiden perehdyttäjille pitäisi antaa tuo oppaasi.

    Vastaa

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>